FR

Caroline Cajot & Francesco Olivero

Airs de cour

Welke componist komt beter tot zijn recht tijdens een 21ste eeuws huiskamerconcert dan Adrien Le Roy, een 16de eeuwse pionier van het genre? Le Roy componeerde intieme liederen voor zangstem, begeleid door luit of gitaar, waarin hij voornamelijk de liefde, de natuur en de perikelen van amoureuze herders en herderinnetjes bezong. Deze ‘airs de cour’ werden al snel razend populair in Parijse huiskamers en later aan het Franse hof. Het dynamische duo Caroline Cajot (zang) en Francesco Olivero (renaissancegitaar) brengen liederen uit Le Roys tweede boek weer tot leven en onderzoeken hoe de air de cour tot een volwassen genre uitgroeide onder Antoine De Boësset en François Richard aan het hof van Lodewijk XIII.

Deze voorstelling vindt u in het groene, paarse en famillieparcours.

BIO

Na haar studies Westerse Literatuur aan de KU Leuven te hebben voltooid, besloot Caroline Cajot een langgekoesterde droom te volgen en startte ze een opleiding klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Daar werkt ze nu aan haar master in de zangklas van Yves Sotin. In het voorjaar van 2020 trad ze op als soloiste in Mozarts Requiem met de Brussels Madrigal Singers en in Zeilers Magnificat met het Chœur et Orchestre de la Chapelle des Minimes. Francesco Olivero en Caroline Cajot vinden elkaar in een passie voor oude muziek. Na een master in klassieke gitaar te hebben behaald aan het conservatorium van Maastricht, besloot Olivero zich toe te leggen op vroege tokkelinstrumenten zoals de theorbe, de barok- en de renaissancegitaar. Hij studeerde bij Nicolas Achten aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en is geselecteerd voor een postgraduaat aan het Escuola Superior de Musica de Catalunya met Xavier Diaz Latorre. Hij trad op als solist en in kamermuziekformaties op festivals in Italië, Oostenrijk, België, Nederland… en werkte samen met musici als Furio Zanasi en Marco Beasley.

© 2020 by 1030cultuur 02/240 34 34 lwinderickx@schaarbeek.irisnet.be